søndag 23. februar 2014

Hestetruger


På stabbursveggen henger mange rare gamle bruksgjenstander. Ting som vi nesten ikke engang skjønner bruken av! De taua du ser her, er en høymeis. Det er som et stort handlenet som de putta høyet inn i for å bære det ned. Ned fra hva? Jo, ned fra fjellet. Fòr til dyra var så dyrebart at de dro høyt til fjells for å slå gresset. Høyt oppi fjellsiden på Kaldtind, fjellet bak gården, ligger en plass som heter Torslåtten, hva du tror det navnet kommer fra?

  


Det er ikke alt jeg skjønner hva er en gang, men heldigvis har min far fortalt meg en del om de tinga som henger der. Men så var det disse firkanta treklossene med vierbindinger.( vridde bjørkegreiner)
 Far mener at det var truger til hesten! Noe jeg vanskelig kan skjønne. 




Etter å ha tatt dem ned og lagt dem på snøen er jeg enda mer i tvil. Dette kan da umulig være noe du putter på hestens hover! Jeg skjønner jo at vierbindingene kanskje er litt mangelfulle, men dog..   jeg ser bare ikke at dette kan ha noe hensikt når formålet er at hesten skal flyte mer oppå snøen, den har jo mindre bæreflate en hoven!  Så da begynte jeg å Google litt.
Og se hva jeg fant!
Helt til høyre på dette bildet så ligger det noe som kan likne på våre truger!
Jippi! da stemmer det likevel! Utrolig artig :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar