onsdag 5. november 2014

Nye tuntrær blir sådd

For noen uker siden så var jeg på Gjermundnes når det var Vikingmarked der. Dere har kanskje lest innlegget derfra? Hvis ikke kan du lese om den HER.  Det var en utrolig kjekk opplevelse som ga meg så mye inspirasjon! Møre Frie Vikingar  hadde med seg masse fint håndverk som de solgte på markedet denne vakre høstdagen. Vi kunne også prøve oss på bueskyting, eller få oss en matbit ved bålet og slå av en prat med noen av vikingene.  Dette foregikk inne på tunet ved landbruksmuseet og bakken der var dekket av eikeblader og nøtter, det luktet bare så godt!
Min far plukket for 70 år siden med seg eikenøtter herfra, og sådde de. De er nå blitt til store tuntrær på gården vår. Så nå fikk jeg lyst til å gjøre det samme! Men jeg begrenser meg ikke bare til eik, jeg fant nemlig også kastanjenøtter og valnøtter på bakken der, av et gammelt valnøtt-tre! Jeg viste ikke engang at det var mulig å få valnøtt-tre til å gro her i Romsdalen! Så det må vi jo prøve å få til å spire :)


Eik, valnøtt, og kastanjenøtter.

Etter søk på nettet om såing av valnøtter fant vi ut at den skal i jorda allerede på høsten og stå fuktig og kaldt. Nøttene kunne også med fordel ligge noen timer i honningvann før de ble lagt i jorda.



Her kjører vi på med eksklusiv honning fra Italia ;) 


4. timer i honningvann, så er vi klar til å få de i potter.


Da var det bare å putte de i jorda og sette de et kjølig sted! Jeg bruker lekakuler i bunn, fiberduk over, og så en blanding av Europris sin kugjødselkompost og sand. Kugjødselkomosten til Europris inneholder såpass lite gjødsel at den ikke trenger å blandes ut med torv. Men litt sand gjør bare godt! Da holder den bedre på fuktighet og det drenerer bra.
Nå er det ennå så mildt at de får stå ute inntil husveggen. Jeg må bare huske på å vanne de av og til. Men så fort frosten kommer må de nok inn i kjelleren.


Et lite glimt fra inngangspartiet vårt i Torvika. Jeg hadde pyntet til Halloween :)
Sopelimen ble laget for anledningen, av bjørkeris og en gammel stokk jeg fant i skogen. Ble det ikke fint? :)



Noen av nøttene jeg fant på Gjermundnes har jeg brukt på denne dørkransen. Kransen er ferdigkjøpt må jeg innrømme. Men den er så enkel og fin at jeg bruker den til alle årstider og pynter den med forskjellige ting. Kastanjene har jeg boret hull i, puttet i ståltråd og limt med lynlim.  Fjæra kommer fra hønene mine. De er i en myteperiode (skifte fjær) nå, så det ser ut som om jeg har spretta opp og tømt ei hel dundyne ute i hagen min for tiden! De er så klart frittgående :) 


Her har dere Bøllefrøa mine, fem flotte høner av rasen Lakenfelder. Det er en nederlandsk hønserase. De graver overalt hvor jeg helst ikke vil de skal grave, og er ville etter å stjele solsikkefrø fra småfuglene, derfor jeg kaller de Bøllefrøa.
Men mest av alt så er de jo bare så utrolig koselige da :)

hilsen Johanså

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar